בלוג

שתפו

תמר פלג

כתיבה- כשהייתי קטנה אהבתי מאד ספרים והחלטתי שכשאהיה גדולה אהיה סופרת. עד היום אני שומרת את מחברת הסיפורים הראשונה שלי שפתחתי בכתה ב'… מאז זרמו מים רבים בנהר החיים הפתלתל שלי, וכיום, מלבד הכתיבה הקבועה ב"יומן הבקר" שלי,  אני כותבת בקביעות בנושאים הקשורים לפרשות השבוע ממבט פסיכו-רוחני, ובנושאים הקשורים למערכות יחסים ומעלה לפייסבוק, לבלוג, לאסופות סיפורים דיגיטליות ולאחרונה מקדמת כתיבת ספר,החלום קורם עור וגידים..

נשארים מעודכנים

שווה קריאה

 

  1. מה זו ביבליודרמה?

ביבליודרמה היא ענף מתוך העץ הגדול של הפסיכודרמה שבצורתו המקורית מציע דרך לחקור סיפור בעזרת טכניקות מעולם הפסיכודרמה.

ביבליודרמה חוקרת את הפערים בסיפור ואת החלקים בין השורות שלו והפוקוס שלה הוא על מחשבות ורגשות של הדמויות שאין להן אזכור בטקסט.

סיפורי ספר הספרים שלנו כתובים בצורה מאד מתומצתת ולרוב מדווחים על עובדות ולא חושפים את העולם הפנימי של הגיבורים. זה מה שהופך את הסיפורים הללו לכר נרחב לחקירה ומאפשר להפנות שאלות לדמויות ולמעשה למשתתפי- הקבוצה שנכנסים לתפקיד הדמויות, ודרכן הם מתחברים לעולמם הפנימי ולחלקים סמויים בתוך עצמם. חשוב להדגיש שביבליודרמה אינה המחזה של סיפור אלא משחק בפעולה(פסיכודרמטי) של מה שלא נכתב בטקסט אבל מעוגן בו.

כמו כן לביבליודרמה אין כל כוונה לדחוף כל דוקטרינה של מה נכון וראוי להיאמר ומה לא נכון, לכל תגובה יש מקום. את העובדות הסיפוריות אין משנים, אלא מרחיבים בפעולה את הסיטואציות הרגשיות הטמונות בסיפור.

ביבליודרמה נוסדה בשנות ה80 על ידי ד"ר פיטר פיצלה מניו יורק, פרופסור לספרות ומאמן בפסיכודרמה, שזכיתי שיהיה המורה והמאמן שלי.

 

  1. מהם שני האספקטים של ביבליודרמה?

לביבליודרמה יש שני אספקטים מרכזיים כי שמסביר ד"ר פיצלה, אספקט החלון ואספקט המראה. מהו אספקט החלון? כל משתתף בקבוצה מביט בדמות מזווית הראייה שלו ודרכו המשתתפים האחרים מקבלים חלון הצצה שונה אל הדמות והסיטואציה. אם לדוגמה יש עשרה משתתפים בקבוצה, נקבל עשרה "חלונות" אל אותה סיטואציה, והבנתנו את הדמות והסיטואציה תתרחב ותגדל. לדוגמא, אם למשל במרכז החקירה שלנו תעמוד הדמות של חווה, אני אבקש להקיא רגע בסיפור, למשל דקה לני שהיא שולחת את ידה אל הפרי האסור, ואשל אותה (את המשתתפים בתפקיד חווה) מה עובר לך בראש ברגע זה? על מה את חושבת? מה את מרגישה?  התשובות שאקבל תהיינה שונות. החווה של איריס למשל תהייה שונה משחווה של ליאורה ומהחווה של טליה וכד'.ואנחנו לא מנסים ולא צריכים להגיע לקונצנזוס. נהפוך הוא.  כך מתרחב ה"מדרש העכשווי" של הקבוצה, ההבנה "כאן ועכשיו" של הסיפור. (70 פנים לתורה).

אספקט המראה הוא ההזדמנות שאני מקבלת כמשתתפת להתוודע אל אירועים ונושאים בחיי שהתחמקו מעיני ושמשתקפים עכשיו בתגובה שלי. ברגע שהשאלתי לדמות את קולי  אני מקבלת השתקפות לדברים בתוכי. זה עובד כך בזכות ההרחקה, שבאופן פרדוקסלי דווקא מקרבת אותי לעצמי. הגילוי והתובנות יכולים להתרחש בזמן אמת, בזמן התגובה שלי, ויכולים להתרחש בשלב מאוחר יותר ואפילו כמה ימים מאוחר יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *