בלוג

שתפו

תמר פלג

כתיבה- כשהייתי קטנה אהבתי מאד ספרים והחלטתי שכשאהיה גדולה אהיה סופרת. עד היום אני שומרת את מחברת הסיפורים הראשונה שלי שפתחתי בכתה ב'… מאז זרמו מים רבים בנהר החיים הפתלתל שלי, וכיום, מלבד הכתיבה הקבועה ב"יומן הבקר" שלי,  אני כותבת בקביעות בנושאים הקשורים לפרשות השבוע ממבט פסיכו-רוחני, ובנושאים הקשורים למערכות יחסים ומעלה לפייסבוק, לבלוג, לאסופות סיפורים דיגיטליות ולאחרונה מקדמת כתיבת ספר,החלום קורם עור וגידים..

נשארים מעודכנים

שווה קריאה

מהו שיתוף ומה תפקידו בפסיכודרמה?

שיתוף הוא החלק השלישי והאחרון של מפגש פסיכודרמה, לאחר שלבי החימום והפעילות. זה מתרחש כאשר חלק הפעולה (הפסיכודרמה) נגמר ואחרי שגיבור הדרמה, הפרוטגוניסט, אמר את "המשפט האחרון שלו לעת עתה" בסצנה האחרונה שלו.

המנחה מזמין שיתוף מכל שאר חברי הקבוצה על מנת לתת תמיכה לפרוטגוניסט, בכך שישתפו אותו במשהו מהסיפור שלהם שהתעורר כתוצאה מעבודתו.

המשימה של המנחה היא לוודא שחברים אחרים משתפים מהסיפורים שלהם, עורכים עבודת טלאים של סיפורים המהדהדים את הגיבור, עוזרים לו לחזור לקבוצה דרך מנעד ההקשרים, ואינם מציעים הסברים אנליטיים, הצעות והערות אחרות שאינן בעלות אופי אישי.

לשיתוף יכולים להיות מספר תפקידים:

1. שיתוף משמש כדרך לכלול את הפרוטגוניסט בחזרה לקבוצה לאחר שהראה לנו את הפגיעות שלו. כל שאר חברי הקבוצה מוזמנים כעת לחלוק את הפגיעות שלהם כדי שהפרוטגוניסט לא ירגיש לבד ושונה בחשיפה שלו.

 

2. זה יכול לשמש גם כדרך לחמם את חברי הקבוצה האחרים על ידי התחברות לסיפורים שלהם (במיוחד בקבוצת לימוד שתציע מפגש פסיכודרמה נוסף לאחר מכן)

3. שיתוף עוזר למשתתפים שהשתתפו התפקיד אגו-מסייע להוריד מעליהם את התפקיד שהם לקחו בדרמה (הם מוזמנים לחלוק קודם מהתפקיד ואחר כך מחוץ לתפקיד.)

4. שיתוף הוא גם השלב שבו הקבוצה חולקת את הנושא ממעורבות רגשית למעורבות רציונלית, זה עוזר להחזיר את הקבוצה "לראשה" מהשלב הרגשי.

 

המנחה אחראי גם לשמור על הפרוטגוניסט אם אחד מחברי קבוצה מתחמם יתר על המידה בשיתוף. המנחה צריך להיות ממוקד בהשפעת השיתוף על הפרוטגוניסט. אם עולה ביקורת דרך השיתוף ואם חבר בקבוצה מרגיש כועס על הפרוטגוניסט, המנחה אמור לעזור לו לזהות את "רוח הרפאים" שלו.

המנחה צריכה להיות ער לחברי הקבוצה שלא שיתפו ולעשות צ'ק-אין איתם, כמו גם להיות ער למי מחומם יתר על המידה. במקרה זה הוא יבקש מחבר הקבוצה המחומם יתר על המידה לבחור תמיכה מחבר קבוצה אחר, כך שהפרוטגוניסט יקבל את כל התמיכה לה הוא זקוק ללא הפרעה והמנחה יוכל להישאר לצידו.

המנחה רוצה לראות אם יש דפוס בקבוצה של מי משתף ראשון ומי משתף אחרון, ואם הוא אכן מזהה דפוס כזה, זה יהיה מידע בעל ערך לקבוצה ולחברי הקבוצה. (האם אני תמיד הראשון לחלוק כי אני רוצה שזה "יגמר"? האם זה דפוס שאני מזהה בי? או להפך: האם אני האחרון לחלוק כי אני נמנע משיתוף ומקווה שלא יישאר זמן? על מה אני מנסה להגן?) המנחה הוא האחרון לחלוק, מניסיונו האישי, וכך השיתוף הושלם.

 

*הציור של Rosana Azar

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *