בלוג

שתפו

תמר פלג

כתיבה- כשהייתי קטנה אהבתי מאד ספרים והחלטתי שכשאהיה גדולה אהיה סופרת. עד היום אני שומרת את מחברת הסיפורים הראשונה שלי שפתחתי בכתה ב'… מאז זרמו מים רבים בנהר החיים הפתלתל שלי, וכיום, מלבד הכתיבה הקבועה ב"יומן הבקר" שלי,  אני כותבת בקביעות בנושאים הקשורים לפרשות השבוע ממבט פסיכו-רוחני, ובנושאים הקשורים למערכות יחסים ומעלה לפייסבוק, לבלוג, לאסופות סיפורים דיגיטליות ולאחרונה מקדמת כתיבת ספר,החלום קורם עור וגידים..

נשארים מעודכנים

שווה קריאה

מה התפקיד של כל אחד משלושת השלבים בסדנת פסיכודרמה עם סיפור (ביבליודרמה)?

סדנת ביבליודרמה  מורכבת מ שלושה שלבים:1. שלב החימום 2. שלב הפעולה 3. שלב השיתוף

הלשב הראשון, שלב החימום נועד לחמם את ההיכרות בין המשתתפים, לגלות מכנים- משותפים ביניהם, להכיר את הסיפור שנעבוד אתו ואת הטכניקות המרכזיות, ולבנות מיכל בטוח לעבודה המשותפת.  באתר שלי במדור "פסיכודרמה וביבליודרמה" ישנו מאמר שכתבתי המתאר טכניקות חימום  לביבליודרמה בשם: "להתחמם עם סיפורים מספר הספרים" (כתובת האתר בתגובות.)

בשלב השני-שלב הפעולה, המנחה מקפיד לשמור על הכלל של ללכת מהפריפריה למרכז, במילים אחרות ללכת בהדרגתיות, מהקל אל הכבד, מהכללי אל הפרטי, להימנע מלגשת ישר אל הנושא הכי בוער. כך לדוגמא אני אנחה את המשתתפים לענות על השאלות שאני מפנה אל הדמות שהם נכנסים אליה קודם כל ממקומם, מהכיסא שלהם במעגל, לפני שאני אבקש מתנדבים להיכנס לתפקיד ולעלות על הבמה, או, שאבחר להפנות שאלה אל דמות שולית יותר בסיפור, לדוגמא: הנשים שרואות את נעמי נכנסת בשער העיר אחרי שחזרה ממואב, ואשאל "מה עובר בראשך ומה את מרגישה כשאת רואה את נעמי החוזרת משדי מואב?"  לפני שאפנה שאלה אל הדמות הראשית.

בשלב האחרון, שלב השיתוף, המשתתפות משתפות מה בהן נינגע כתוצאה מההשתתפות שלהן או של אחרות, איפה הכניסה לתפקיד דמות בסיפור, מילים שהן אמרו או כתבו בתפקיד פגשה את הסיפור האישי שלהן.

על תפקידים נוספים של שלב השיתוף ניתן לקרוא במאמר בשם "להתחמם עם סיפורים מספר הספרים" כאן באתר במדור "פסיכודרמה וביבליודרמה".

 

מהו הפורמט של הסדנה- איך זה בדיוק הולך?

לביבליודרמה יש פורמט מובנה, זה הולך כך:

  1. המנחה בוחרת רגע בסיטואציה בסיפור ומזמינה את כל המשתתפות לדמיין שהן אותה הדמות ברגע מסוים הסיטואציה מסוימת בסיפור ומפנה שאלה. לדוגמא: דמיינו שאתן כולכן חווה רגע אחרי שטעמת מהפרי האסור, רגע לפני שאת מחליטה לתת לאדם לטעום ממנו. אמרי לי חווה, מה הניע אותך לתת גם לאדם לטעום מהפרי האסור?

2. כל המשתתפות עונות על השאלה כשהן מתחילות עם המשפט: "אני חווה ו ….

3. אנחנו מקשיבות לכל התגובות …" מבלי להיכנס לדו-שיח. וכך מקבלות חלון הצצה אל הדמות דרך ה"חלונות" שכל המשתתפות פתחו לנו. לכל משתתפת יש רשות להפיק מספר תגובות, אפילו מנוגדות וסותרות. לפעמים אשלב גם תרגילי כתיבה אינטואיטיביים בתפקיד הדמות ובחילוף חזרה לעצמה.

4. המנחה עוברת מסיטואציה לסיטואציה ברצף הסיפור, כך שבכל מפגש ניתן להעמיק בדמות אחת או לעבור מדמות לדמות. ניתן גם להנחות משתתפים להיכנס לתפקיד אובייקטים כגון: התיבה של נוח, הפרי האסור, הכתונת של יוסף וכד' ולקבל מהם תשובות.

בשלב האחרון, שלב השיתוף, המשתתפות משתפות מה נינגע בהן, איפה הכניסה לתפקיד דמות שלהן או של אחרות פגשה את הסיפור האישי שלהן, וכאן, בהתאם לחוזה שיש למנחה עם הקבוצה, ניתן גם עבור לפסיכודרמה אישית בעקבות מה שהתעורר.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *