בלוג

שתפו

תמר פלג

כתיבה- כשהייתי קטנה אהבתי מאד ספרים והחלטתי שכשאהיה גדולה אהיה סופרת. עד היום אני שומרת את מחברת הסיפורים הראשונה שלי שפתחתי בכתה ב'… מאז זרמו מים רבים בנהר החיים הפתלתל שלי, וכיום, מלבד הכתיבה הקבועה ב"יומן הבקר" שלי,  אני כותבת בקביעות בנושאים הקשורים לפרשות השבוע ממבט פסיכו-רוחני, ובנושאים הקשורים למערכות יחסים ומעלה לפייסבוק, לבלוג, לאסופות סיפורים דיגיטליות ולאחרונה מקדמת כתיבת ספר,החלום קורם עור וגידים..

נשארים מעודכנים

שווה קריאה

 

משפחה היא הקבוצה הראשונה שאנו משתייכים אליה מרגע הולדתנו: אבא אמא ותינוק (ולפעמים כבר יש תינוק נוסף).

החוויות הראשוניות במשפחה שלנו הן אלו שיעצבו אותנו וישפיעו על הבחירות שנעשה בהמשך חיינו.

What was leaned in a group must be "un-learned" in a group

כל מה שנלמד בקבוצה צריך גם "להיפרם" בקבוצה- כך אמר יעקב לוי מורנו מייסד הפסיכודרמה. (בתרגום חופשי מאנגלית).

למה בדיוק הוא התכוון?

לתפיסתו של מורנו כל אחד מאיתנו נולד לתוך קבוצה: ההורים שלנו, מהווים את הקבוצה הראשונית לתוכה נולדנו ובה אנחנו לומדים את הדברים הבסיסיים שבסופו של דבר יטביעו את חותמם על אישיותנו. הקבוצה הראשונית הזו גם היא חלק ממארג קבוצתי גדול יותר של השתייכות חברתית-קבוצתית (משפחה מורחבת, שכונה, ארץ השתייכות, כלל בני האדם).

מכאן מורנו הסיק שתי מסקנות עיקריות שהשפיעו על התיאוריה הפילוסופית שלו:

  • הדרך האפקטיבית ביותר "לפרום" התנהגויות ואמונות שמשפיעות על התפיסה והבחירות של היחיד, להשתחרר מהיקבעות אליהם ולהפוך אוטונומי בבחירותיו – תהיה בתוך קבוצה. קבוצה היא מיקרוקוסמוס של המשפחה ושל העולם.
  • זה לא מספיק להביא ריפוי ליחידים, הריפוי צריך להיעשות ל"כלל העולם", כקבוצה או במילותיו הוא: הליך טיפולי אמיתי לא יכול לכוון לשום דבר פחות מאשר כל האנושות.

A truly therapeutic procedure cannot have less an objective than the whole of mankind."

“Who Shall Survive?"  J.L.Moreno 1934

כך נולדו הקבוצה הטיפולית, ולאחריה קבוצת הפסיכודרמה.

לאחרונה שמעתי הרצאה של ד"ר אנבלה שקד בשם "כפר שלם" שבה היא מביאה את התיאוריה של אדלר, ומסתבר שגם הוא מדגיש את החשיבות הקבוצתית:

הקיום שלנו תלוי בהשתייכות לקבוצה, אנחנו מחווטים להרגשת שייכות, הדדיות והגשמה חברתית. הנפש שלנו מותאמת לחיים חברתיים.  ואנבלה שקד טוענת, בהתבסס על אדלר, שכל בעיה פסיכולוגית בעולם היא בעלת משמעות חברתית. הנפש שלנו כמהה לתחושת שייכות חברתית, ופיתוח תחושה חברתית היא מטרה טיפולית בפני עצמה.

תרומתי הצנועה לתהליך "פרימת" מה שנלמד בקבוצה -בתוך קבוצה ולבניית תחושת שייכות חברתית, היא בהנחית קבוצות פסיכודרמה, ביבליודרמה וכתיבה רפלקטיבית שאני מנחה. אחד היתרונות הגדולים שיש לקבוצת פסיכודרמה: המשתתפים יכולים להביא ל"במה" את הסיפורים שלהם, להחיות אותם בעזרת המשתתפים האחרים שנכנסים לתפקיד הדמויות במשפחה שלהם, "לפרום" את מה שנלמד (אמונות שגויות) וללמוד פרשנות חדשה ומעצימה לסיפור של עצמם בתוך הקבוצה ובעזרת הקבוצה ולסייע בכך גם למשתתפים האחרים לקחת חלק בריפוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *