מה זו ביבליודרמה?

ביבליודרמה היא שיטה שנוסדה ע"י ד"ר פיטר פיצלה מניו יורק, איש ספרות ופסיכודרמטיסט, בתחילת שנות ה80.

ה"ביבליו"  בשם ביבליודרמה מגיע מהמילה Bible  באנגלית. ו "דרמה" משמעה "פעולה" ביוונית. 

ביבליודרמה  Bibliodrama בהגדרה פשוטה היא חקירה עמוקה וחווייתית של טקסט מקראי באמצעות משחקי-תפקיד וטכניקות פסיכודרמטיות  (כגון: הכיסא הריק, הכפיל, היפוך-תפקיד ועוד). החקירה נעשית בקבוצה והמשתתפים מוזמנים להשאיל את קולם לדמויות מקראיות באופן ספונטאני ויצירתי ולהביע בקול רגשות ומחשבות שהטקסט המקראי חסר אותן. 

הדמויות יכולות להיות כאלו שמופיעות  במפורש בטקסט (דוגמא: נוח) או כאלה שאנו מדמיינים ומעריכים שקיימים בסיפור גם אם לא הוזכרו בשמם (כגון: אשתו של נוח). מאגר התפקידים יכול גם לכלול אובייקטים או דימויים שיכולים להשמיע את קולם (כגון: התיבה של נוח או הכתונת של יוסף), גם מקומות יכולים לדבר, עורך הסיפור ואפילו אלוהים עצמו.

ביבליודרמה יכולה להיות מוכוונת טקסט עם דגש על פרשנות לסיפור המקראי (פסיכודרמה של סיפור מקראי) או מוכוונת האדם שנכנס לתפקיד הדמות בסיפור במטרה לעורר הסיפור האישי שלו ולהתבונן בו מזווית ראייה חדשה ויצירתית (פסיכודרמה עם סיפור מקראי).

השאלות של המנחה מכוונות אל פערים בסיפור, בעיקר אל רגשות ומחשבות שהטקסט המקראי חסר. המשתתפים מוזמנים לצעוד לתוך הסיפור, להיכנס לנעליהן של הדמויות המקראיות להשאיל להן את קולם ולענות בשמן על שאלות שהוא מציג להן כאילו זה הסיפור האישי שלהם שמתרחש כאן ועכשיו וכך נוצר מצד אחד מדרש קבוצתי בן זמננו, ומצד שני מתעוררים לחיים נושאים אישיים שהמשתתפים הניחו בקרן זווית ומבקשים לקבל הכרה והתבוננות מחודשת, ומגיעות תובנות בזכות הדרך המשחקית ועוקפת ההגנות.

בשונה משיטות אחרות, (דרמה-תרפיה, ביבליותרפיה,)ביבליודרמה מתייחסת אל הטקסט המקראי בשלמותו ואינה משנה אותו, למשתתפים אין רשות להוסיף או לשנות על דברים שנכתבו במקור. עובדים רק עם הפערים שבטקסט. עם הנאמר "בין השורות". הטקסט עצמו נותר ללא שינוי.

ביבליודרמה הופכת את ספר התנך העתיק ליצירה חיה, בועטת ורלוונטית לחיינו ומאפשרת יצירת רקמה חיה המשלבת בין הסיפור הקולקטיבי לסיפור האישי.

מה הערך שמקבלים מהשתתפות בסדנת ביבליודרמה?

חקירת  סיפור מקראי בקבוצה באמצעות ביבליודרמה מאפשרת לנו לבחון ולבדוק את המניעים הסמויים, הרגשות המודחקים, המחשבות השתוקות של גיבורי הסיפור. כשאנו עושים זאת דרך משחקי תפקיד אנחנו לא רק  מעשירים את הדמויות ומפיחים בן חיים אלא גם מעשירים את  עולמנו הפנימי  ואת חיינו בתובנות מרתקות.

אחד הרווחים של חקירת טקסט מקראי דרך משחקי תפקיד הוא הדיאלוג הפנימי שנוצר עם הסיפור  והדמויות בו, שמקבל מקום והכרה כאן ועכשיו ומרחיב לא רק את הבנתנו את הטקסט  אלא גם מגלה לנו משהו חדש  ומסעיר אודות עצמנו.

הרווח האישי של המשתתפים בסדנה אינו מסתכם רק בקבלת מבט רענן וחדש על הסיפורים העתיקים, בגאולתם מתהום הנשייה אל מציאות פועמת וחיה, אלא גם בתחושת התחדשות עצמית מעצם היכולת לראות את הנרטיב הישן מקום חדש ומסעיר, לספר לעצמנו סיפור חדש שנוגע בנו בעומק נפשנו, לשמוע את ההדהוד שלו בתוכנו ולנהל דיאלוג פנימי בין הסיפור האישי שלהו והסיפור המקראי. 

כשהסיפור המקראי מקבל מקום והכרה כאן ועשיו, מתרחבת לא רק הבנתינו אותו אלא אנו מגלים משהו חדש ולעיתים מסעיר אודות עצמנו.

העבודה דרך סיפור מאפשרת לנו לעקוף את ההגנות שלנו והתובנות שאנו רוכשים בתפקיד של הדמות מהוות תמרורי דרך להבנת עצמנו. 

ד"ר י.ל. מורנו, מייסד הפסיכודרמה לימד אותנו שהעצמי שלנו צומח ומתפתח  באמצעות התפקידים שאנו מגלמים בחיינו. אלא שהחיים לא תמיד מספקים לנו גישה לקשת התפקידים הקיימים בתוכנו בפוטנציאל. ביבליודרמה מאפשרת לנו להרחיב את הספקטרום של דמויות ותפקידים שאנו יכולים לגלם ובכך להרחיב את העצמי שלנו.